Отдел „Управление на собствеността и правни дейности” (УСПД) осъществява следните дейности:
1. планира, организира и контролира капиталовите разходи и строително-ремонтните дейности в системата на НСИ в съответствие с инвестиционната политика на НСИ;
2. планира, организира и контролира управлението, поддържането, стопанисването и опазването на собствеността и имуществото на НСИ в почивните бази в гр. Приморско, гр. Китен и курортен комплекс „Боровец”;
3. организира извършването на инвентаризация на активите в ЦУ на НСИ и процедурите по тяхното бракуване и ликвидация;
4. организира транспортното обслужване в ЦУ на НСИ, следи за поддръжката и ремонта на автомобилния парк на НСИ и контролира разходите и отчетите за горива в ЦУ на НСИ;
5. организира процедурите за отдаване под наем на имоти или обособени части от тях - публична и частна държавна собственост, предоставени за управление на НСИ;
6. организира застраховането на недвижимите имоти на НСИ и движимите вещи, предоставени за управление на ЦУ на НСИ;
7. следи за изпълнение на договорите, свързани с имуществото на ЦУ на НСИ;
8. организира и осигурява почистването и отговаря за санитарно-хигиенните условия в административните сгради на ЦУ на НСИ (ниско и високо тяло) и дворните пространства;
9. организира и провежда почивното дело на служителите в почивните станции на НСИ в гр. Приморско, гр. Китен и курортен комплекс „Боровец”;
10. организира и провежда стопанската дейност в почивната станция на НСИ в курортен комплекс „Боровец”;
11. организира дейностите по безопасни и здравословни условия на труд в системата на НСИ.
12. осъществява процесуално представителство по дела, по които страна е НСИ или председателят на НСИ, пред съдилищата, арбитражите и Комисията за защита на конкуренцията;
13. изготвя проекти на вътрешни нормативни актове, административни актове, договори и други документи;
14. изготвя проекти на наказателни постановления, издавани от председателя;
15. подготвя становища по правни въпроси;
16. оказва правна помощ на ръководството на НСИ, на директорите на ТСБ, както и на специализираната и общата администрация, за законосъобразно осъществяване на дейността им;
17. съгласува за законосъобразност проекти на нормативни и административни актове, актове за установяване на административни нарушения, заповеди, договори и други документи;
18. подготвя юридическата част на конкурсната документация и провеждането на процедури за възлагане на обществени поръчки и на търгове;
19. участва със свои експерти в комисии, съвети, работни групи, в които се изисква участието на юрист;
20. организира съхраняването и ползването на архив на обществените поръчки.